Nº 5 / Maig 2.015 – Visita del CAOC – Núria Outiveros.

EL CERCLE D’AGERMANAMENT OCCITANO-CATALÀ
A MARSELLA

La darrera Setmana Santa el CAOC vam fer un viatge d’aquells que es recorden. Vam visitar Marsella i els seus entorns en una sortida organitzada per l’entitat occitana MARPOC de Nimes.

La primera cosa que volem destacar és que vam ser extraordinàriament ben acollits per Cercle Català de Marsella amb el seu president Francesc Panyella al capdavant. Això ens va permetre conèixer un vessant d’aquella ciutat normalment amagat a tots aquells passants que la visiten.

CAOC-1El dissabte 4 d’abril al matí el senyor Panyella ens va rebre davant l’ajuntament de Marsella i ens va acompanyar en una agradable caminada pel passeig marítim tot explicant-nos la història dels catalans a Marsella i les relacions que hem tingut amb aquesta ciutat al llarg del temps.

A migdia el grup del CAOC, format per 20 persones, vam dinar en un restaurant amb vistes al mateix port. Allà ens van preparar una exquisida bullabessa a l’autèntic estil provençal. Va ser aquesta, per a nosaltres, la millor manera d’introduir-nos en la gastronomia de la zona.

Havent dinat fou el torn de visitar el Museu de les Civilitzacions d’Europa i de la Mediterrània situat en el port vell de Marsella i inaugurat tot just fa dos anys, les exposicions d’aquest museu analitzen la interacció entre les diferents civilitzacions mediterrànies al llarg de la història. El vam visitar durant una hora i mitja però el temps se’ns va fer curt i ens vam fer el propòsit de tornar-hi en un futur proper.

Aquell mateix vespre ens vam retrobar amb la gent del Cercle Català de Marsella ja que ens van oferir un sopar que va tenir lloc a la seu de l’Ostau dau País Marselhés, en la qual vam compartir impressions tant amb els amics catalans com amb els occitans. La vetllada es va animar i vam acabar tots plegats recitant poemes, explicant acudits, cantant en occità i ballant sardanes. Van ser uns moments que van estrènyer els lligams entre nosaltres.

El diumenge vam dedicar-lo a explorar l’illa de Frioul, situada molt a prop de la costa marsellesa. El vaixell que ens hi duia va passar molt a prop del Castell d’If però a causa de la mala mar que feia no hi vam poder desembarcar. Per l’illa de Frioul però, sí que vam passejar-hi i vam gaudir del seus captivadors paisatges. L’aridesa del seu sòl contrastava d’una manera sobtada amb les seves aigües quietes i cristallines, cosa que la feia encisadora. A l’altra banda de l’illa hi havia tot un seguit d’edificis amb semblant d’haver estat abandonats precipitadament feia anys, i això els feia a primer cop d’ull enigmàtics i misteriosos.

CAOC-2El dilluns 6 d’abril ja havíem de tornar cap a Catalunya però encara vam tenir temps de conèixer Salon de Provença, municipi a les Boques del Roine on va viure Nostradamus. Antoni Fàbregas, membre de l’Amicale des Catalans, ens va fer oferir una molt completa visita guiada per la ciutat.

Durant aquests dies vam constatar que ens trobàvem en una terra d’acollida que també era la nostra, on s’hi viu bé i s’hi menja millor. Pel CAOC fou especialment enriquidor l’intercanvi d’impressions que vam tenir amb les entitats del Cercle Català i de l’Ostau dau País Marselhés a les quals sempre els estarem agraïts. Vam tornar a casa nostra amb la sensació d’haver viscut unes jornades singulars, i així va ser. El fet de tenir uns amfitrions com el Cercle Català de Marsella fou un regal que difícilment oblidarem. Hi anàvem amb ganes de conèixer aquesta entitat quasi centenària i ens va sorprendre més del que esperàvem. L’energia i la vitalitat que desprenia, emmirallada en el seu president Francesc Panyella, ens va donar forces per continuar la lluita per l’alliberament del nostre poble.

Núria Outiveros

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *